Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /data/www/21401/poznej-sve-zdravi_cz/www/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /data/www/21401/poznej-sve-zdravi_cz/www/wp-includes/plugin.php on line 601
Lněné semínko – Poznej své zdraví
Poznej své zdraví

Lněné semínko

photolibrary_rm_photo_of_flax_seeds_and_flowersJe obsahem plodu – tobolky lnu setého, který se vyznačuje svou velkou výškou, štíhlým stonkem a bleděmodrými květy. Pochází z Asie, u nás se však používá již od středověku, kdy se len využíval především jako rostlina pro výrobu plátna. Jeho uplatnění se osvědčilo také v bylinářství.

Cenné složky, které lněné semínko obsahuje

  • vláknina – Lněné semínko obsahuje kombinaci dvou druhů vlákninyrozpustné (snižuje kyselost v žaludku a zpomaluje jeho vyprazdňování) a nerozpustné (peristaltika střev). Obojí pomáhají udržovat střevo čisté a mají všeobecně blahodárné účinky na jeho funkci. Pokud semínka namočíme, za pár hodin se z vody stane rosol, což je vlivem právě rozpustné vlákniny. Takto pracuje ve střevech jako absorbent škodlivých látek a pomáhá je vylučovat z těla, podobně jako jablečný pektin nebo oblíbené psylium
  • omega 3 nenasycené mastné kyseliny – podílejí se především na snížení hladiny cholesterolu, prospívají oběhovému systému, tlumí autoimunitní poruchy
  • fytoestrogeny – jde o látky, které jsou podobné ženským pohlavním hormonům – pomáhají v redukci projevů menopauzy
  • polyfenoly a lignany – jedná se o rostlinné chemikálie s antivirovými, fungicidními, baktericidními a protirakovinovými vlastnostmi. Lněné semínko je jednou z nejbohatších plodin, co se lignanů týče. Tyto látky navíc působí proti osteoporóze a nádorovým buňkám
  • slizy – pomáhají změkčovat stolici – účinné proti zácpě
  • bohatý na bílkoviny, tuky a vlákninu

40 % lněného semínka tvoří olej. Úžasné je to, že víc než polovinu z něj tvoří OMEGA 3 NMK. To z lněného semínka dělá světového šampiona v obsahu této látky, která je dnes jednou z nejdiskutovanějších v souvislosti s lidským zdravím.

Zvažte sami důležitost OMEGA 3

  • tvoří podstatnou část buňečné membrány
  • řídí vtok a odtok látek do buňky
  • jsou pirmárním zdrojem energie pro svaly
  • tvarují strukturu pleti a vlasů
  • redukují hladinu škodlivého LDL cholesterolu
  • upravují záněty a otekliny (jsou silně protizánětlivé)
  • kontrolují nervové přenosy ovlivňující náladu, poruchy emocí a pozornosti
  • regulace tělesných sekretů (ovlivňuje plodnost)
  • zprostředkování produkce hormonů a steroidů a jejich distribuce k buňkám
  • jsou nepostradatelné při transportu kyslíku z červených krvinek k buňkám
  • účastní se zprostředkování imunní odezvy

!!! Jen 30 gramů lněného semínka denně stačí pro zajištění dostatku OMEGA 3 !!!

Potřeba OMEGA 3 A OMEGA 6 NENASYCENÝCH MASTNÝCH KYSELIN

flax-seed-1Lidé i zvířata potřebují vyvážený přísun omega 3 a omega 6 mastných kyselin. V minulém století však enormně narostla spotřeba omega 6 mastných kyselin, a to hlavně v důsledku zvýšené konzumace zeleninových olejů (kukuřičný, slunečnicový) a jejího vysokého obsahu v obilovinách, jimiž jsou krmena zvířata. Tyto esenciální mastné kyseliny jsou důležité složky téměř všech buněčných membrán. Jelikož si je organismus nedokáže vyrobit sám, složení buněčných membrán tedy z velké části závisí na příjmu těchto esenciálních kyselin v potravě.

Omega 3 a Omega 6 mastné kyseliny jsou metabolicky a funkčně odlišné a mají opačné fyziologické funkce. Jejich rovnováha je důležitá pro homeostázu a normální, zdravý vývoj. Ideální poměr omega 6 k omega 3 je 1-2 ku 1, ve skutečnosti se však dnes tento poměr pohybuje okolo 20-30 ku 1. Studie ukazují, že takto zvýšený přísun omega 6 mastných kyselin může mít protrombotický efekt a vede ke zvýšení krevní srážlivosti, zvýšení krevní viskozity, cévním křečím, zúžení cév a kapilár což zapřičiňuje snížení průtoku krve. Naproti tomu omega 3 mastné kyseliny mají významné protizánětlivé, protitrombotické a hypolipidemické účinky, působí vasodilatačně (na rozšíření cév) a proti srdeční arytmii.

Klinické studie na lidech prokázaly příznivé účinky omega 3 mastných kyselin na ledviny, kůži, dýchací, trávicí a kardiovaskulární systém a imunitu organismu. Konkrétně jsou významné v rámci sekundární prevence u infarktu myokardu, vysokého krevního tlaku, cukrovky 2. typu, nemocí ledvin, revmatoidní artritidy, ulcerózní kolitidy, Crohnovy nemoci.

Zatímco vysoký přísun omega 6 mastných kyselin u zvířat se spojuje se vznikem  nádorů, omega 3 mastné kyseliny růst nádorů potlačují !!!!!!

Konzumace a její přínos

Whole-Wheat-Caramel-Turtle-Bars-with-Milled-Flax-Seed-sqLněné semínko se v poslední době stalo oblíbenou součástí zdravé výživy. Jeho hodnota je opravdu značná, přičemž jeho účinky a složení byly a jsou podrobovány pečlivým výzkumům. Díky svým kvalitám se stalo součástí různých léčebných diet, z nichž některé dosahují skvělých výsledků, například při léčbě rakoviny. Jmenujme například německou biochemičku Dr. Johannu Budwig, která se zabývala tuky v lidské výživě a odhalila velmi důležitou roli OMEGA 3 mastných kyselin v lidském těle. Právě pomocí lněného semínka a lněného oleje předvedla doslova zázraky při léčení rakoviny, kardiovaskulárích chorob a dalších nemocí u lidí, jež konvenční medicína prohlásila za nevyléčitelné. Svoje výzkumy také suveréně obhájila před lékařskou obcí a byla za ně sedmkrát nominována na Nobelovu cenu. K jejím zásluhám patří také znovuobjevení vztahu člověka a slunečního záření, kdy lidské tělo je schopno energii Slunce dokonale využívat, při správné harmonii tuků (důraz na OMEGA 3) a proteinů. Tělo má potom takové magnetické pole, které doslova přitahuje fotony slunečních paprsků a přivádí sílu Slunce do těla. Tento objev potvrzují další nové poznatky, které odhalily, že negativní účinky slunečního záření na lidské tělo (rakovina kůže) mají příčinu v celkové nerovnováze lidského organismu a obsahu mnoha jedů v těle. Ty se tam shromažďují z nevhodné stravy, vody, znečištěného vzduchu a vlivem nedostatku pohybu.

Jak lněné semínko účinkuje

Působí především jako projímadlo – je velmi oblíbené hlavně u těhotných žen – v tomto případě flaxseed_oilse lněné semínko může užívat až od 34. týdne těhotenství. Semínko změkčuje stolici, a tím uvolňuje také porodní cesty a zvyšuje množství hlenu v porodních cestách, což může mít vliv na ulehčení průběhu porodu.

Zácpa je problém, který trápí mnoho lidí. V případě, že je vyloučena jakákoli patologie tlustého střeva je na místě užívat různé preparáty a pomocníky, kteří od nemožnosti se vyprázdnit pomohou. Každému vyhovuje něco jiného, někomu stačí vlahá voda na lačný žaludek, jiný si přidává do stravy psylium. Mezi další významné pomocníky patří také lněné semínko, které pomáhá nejen v boji proti zácpě, ale také proti dalším neduhům.

Při zevním použití lněné semínko pomáhá při dermatózách, lupénce či ekzému.

Konzumace lněného semínka

  • semínko je nutné důkladně rozkousat nebo rozdrtit, jinak projde trávicím traktem naprosto neporušené a efekt je nulový.
  • je možné je přidat celé např. müsli, kaší, celozrnného pečiva, salátů, polévek, zeleninových karbanátků nebo ho použít jako dekoraci pečiva
  • při požití drceného nebo čerstvého semínka je nutné hodně pít
  • další variantou je spařené lněné semínko (cca 2 lžičky se zalijí 250 ml vroucí vody a následně se pije) – někomu však nemusí vyhovovat z důvodu nevzhlednosti – sliz
  • na zevní použití se doporučuje nasypat semínka do látkového sáčku a spařit horkou vodou, chvíli v lázni ponechat a sáček přikládat na postižená místa
  • Lněné semínko konzumujeme vždy čerstvě namleté, za 45 minut po namletí totiž začíná oxidovat a jeho zpracování pak zatěžuje játra.

Napsat komentář