Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /data/www/21401/poznej-sve-zdravi_cz/www/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /data/www/21401/poznej-sve-zdravi_cz/www/wp-includes/plugin.php on line 601
Jáhly – Poznej své zdraví
Poznej své zdraví

Jáhly

Proso obecné je obilovina, jejíž vyloupaná žlutá zrnka jsou nazývána jáhly. Jde pravděpodobně o nejstarší kulturní plodinu, kterou z Asie do Evropy přinesly kočovné kmeny. Proso bylo oblíbenou obilovinou našich předků, neboť se jednalo o levnou a výživnou potravinu, která vařením nabude a hodně sytí. Ještě na počátku minulého století byl jahelník slavnostním štědrovečerním jídlem, stejně jmilletako nemohl chybět při svatební hostině. Jáhly ukrývají nejen vysoký obsah minerálů, ale i vlákniny. Díky krásnému množství křemíku podporují zachování zdravých zubů, nehtů a vlasů. Proto se doporučuje každé ráno žvýkat jednu kávovou lžičku syrového prosa a zapít ho vodou nebo čajem. Jáhly jsou bezlepkové a tudíž ideální pro bezlepkovou dietu; vhodné jsou také pro alergiky.

Při vaření jáhly nevytvářejí sliz, proto se doporučují všem, kteří trpí zahleněním dýchacích cest. Při oslabení vaziva a kožních onemocněních se rovněž osvědčila dieta z jáhel. Lze jimi také posílit ledviny a příznivě působí na oči.

Jáhly jsou velmi syté a výživné, proto pokrmy z nich jsou vhodné pro rekonvalescenty a těžce pracující osoby. Zrychlují práci metabolismu, celkově zahřívají, pomáhají při vyčerpání a pro velký obsah železa se doporučují pro nemocné chudokrevností. Mají blahodárný vliv na žaludek (jedny z mála zásadité, nepřekyselují organismus – vhodné při žaludečních obtížích), slinivku břišní (výborné pro diabetiky) a slezinu.

Odvar z neloupaného prosa slouží k pročištění organismu a k vyvolání pocení.

Důležitý je obsah minerálních látek, zvláště pak draslíku, hořčíku a již zmiňovaného železa, zinku, fosforu (proti depresi a únavě) a mědi. Z vitamínů jsou to především vitamíny skupiny B.

Na 100 gramů obsahují:image005

– 71g sacharidů, z čehož největší podíl tvoří škrob (7 VJ)

– 12 g bílkovin

– 4g tuku

Téměř čtvrtina tuku se nalézá v obilném klíčku. Pro zdraví je příznivý vyšší podíl nenasycených mastných kyselin (72-82 %), zejména nezbytné kyseliny linolové. Nasycené mastné kyseliny jsou zastoupeny v menší míře (cca 20%).

Jak připravujeme:

Jáhly  propláchneme, jsou-li hořké, pak dvakrát spaříme vroucí vodou. Málokdo však ví, že hořká chuť podporuje správnou funkci srdce a tenkého střeva. Při vaření nebo dušení dáváme 3 díly vody na 1 díl jáhel. Vaříme je doměkka, což zabere cca 15 minut. Chceme-li je uchystat naslano, lze vařit v dobrém BIO bujónu, případně můžeme použít čistý zeleninový vývar. Dnes jsem je kupříkladu uchystala tak, že jsem je vařila a následně smíchala s troškou dobrého brokolicového krému. Vznikla velmi chutná kombinace.

Můžeme si také vyrobit jáhlovou mouku. Pak jáhly spaříme vařící vodou, jak výše uvedeno, a poté zrna necháme oschnout. Suchá zrna umeleme na mlýnku na kávu nebo na mák. Z takové mouky můžeme péct buchty, chleba, nebo ji jen při pečení moučných jídel přidáváme k běžné mouce.

Co z nich uchystat:

Z jáhel můžeme připravovat celou řadu sladkých i slaných jídel, kaši zvanou jahelník, nákypy, knedlíky, placičky, karbanátky. Osobně z nich ráda chystám sladké kaše, sladké jahelné kuličky, případně slanou přílohu, kterou smísím s nastrouhanou mrkví, česnekem, himalájskou solí a majoránkou.

Napsat komentář