Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /data/www/21401/poznej-sve-zdravi_cz/www/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /data/www/21401/poznej-sve-zdravi_cz/www/wp-includes/plugin.php on line 601
Batáty – Poznej své zdraví
Poznej své zdraví

Batáty

yams-vs-sweet-potatoes3Batáty neboli povijnici jedlou, jsem poprvé objevila zhruba před 14 dny. Přiznávám, že jsem ony podivně krabaté hlízy kupovala se zvláštním respektem, přeci jen, nepatří mezi nejvzhlednější zeleninu. Ostatně řepa také ne a jak velkou spoustu minerálních látek ve své karmínové dužnině ukrývá, aby se pak zařadila mezi jedny z nejsilnějších detoxikačních siláků. Tam můžeme zmínit rovněž i mrkev, petržel, cibulku, česnek, případně ještě česnek medvědí. Na ten si však třeba, do února, března, posečkat. Vraťme se však k batátům, sladkým bramborům, se kterými však mají pramálo společného. Jejich zvláštně načervenalá slupka ukrývá oranžovou dužninu podobnou máslové dýni, za tento odstín pak vděčíme většímu množství betakarotenu. Nachází se také ve slupce, proto batáty, pokud možno, neloupeme. Co to vůbec je, onen betakaroten? Většině z nás se vybaví mrkev a její blahodárný vliv na oči. Betakaroten je však antioxidantem mnoha dalších benefitů. Především zvyšuje celkovou obranyschopnost organismu, zajišťuje mladistvý vzhled pleti tím, že oddaluje proces tvorby vrásek. Rovněž jeho vliv na správný vývoj zárodku v těle matky stojí určitě za zmínku. Z dalších funkcí vzpomeňme dále jeho obětavou antioxidační aktivitu, kdy stejně, jako další karotenoidy, chrání náš organismus před vznikem volných radikálů. Ty jsou samozřejmě také důležité, pouze však do určité míry. Jakmile je však jejich množství neúnosné, buňky se stávají zranitelnější, organismus rychleji stárne, snadno podléhá poškození. A to určitě nechceme, proto, abychom vypadali a hlavně, cítili se dobře a zcela ve své kůži, zkusme do jídelníčku zařadit, kromě batátů, i další oranžové potraviny jako je mrkev, dýně, rajčata, papája, mango, nektarinky, ale také mořské řasy, špenát, kapusta, řeřicha, kde je betakaroten maskován zeleným chlorofylem.

Další, co bych opravdu nerada opomenula, bude zajímavá kyselina chlorogenová, která se v současné době velmi často zmiňuji ve spojitosti se zelenou kávou a jejím nemalým účinkem na naši hmotnost. Když si porovnáme cenu zelené kávy a batátů, na kterých si navíc můžeme skutečně výtečně pochutnat, spíše, než některý z potravinových doplňků, volila bych přirozenou formu konzumace této kyseliny. Ta, mimo jiné, jemně snižuje vysoký krevní tlak, hladinu cholesterolu, napomáhá regeneraci a mírné detoxikaci organismu. Další ze zajímavých kyselin je pak kyselina kávová, která se také vyznačuje svým blahodárným vlivem na hladinu naší glykémie, tedy, hladinu krevního cukru.

K sladkosti batátové dužniny přispívají dva monosacharidy, tedy sacharidy jednoduché, fruktóza a glukóza a jeden z disacharidů, kterým je sacharóza. Ta je pak v těle, prostřednictvím trávicích enzymů, dále štěpena na výše zmíněnou glukózu a fruktózu. Jednoduše, něco příroda do batátu ukryla ve své jednoduché podobě, s něčím bude mít organismus malinko práci. Tak jako v životě, i nám tu třeba občasných zkoušek, abychom neusnuli na vavřínech.

Batáty tělu dodávají značné množství vitamínu B6, o kterém si opět něco blíže povíme. Je to Roasted-Sweet-Potatoes-with-Pomegranate-Glaze-4611totiž vitamín, který mírní nespavost, deprese, celkově ladí psychiku, preventivně působí proti ateroskleróze, srdečně cévním onemocněním, mírní projevy epilepsie, předchází vzniku mrtvice, dále je nebytný pro celkový růst a rozmnožování buněk v těle. Běžnou stravou bychom měli pokrýt doporučenou denní dávku tohoto vitamínu, která činí 2 mg, přesto, sportujeme-li, případně vyžaduje-li naše práce větší fyzickou aktivitu, užíváme antikoncepci, máme diagnostikovánu celiakii, vleklé chronické choroby, vitamín B6 bychom se měli snažit ještě o něco navýšit. Správnou volbou mohou být právě batáty, dále ovesné otruby, ovesné vločky, pšeničné klíčky, rýže Natural, pohanka, ořechy, ryby, zelí, kapusta a listová zelenina. Nezapomínejme na to, že vitamín B6 je vitamínem rozpustným ve vodě, tělo si jej tedy nedokáže uskladnit do zásoby, navíc, ničí se, ostatně jako všechny vitamíny skupiny B dlouhým skladováním, mražením, konzervováním a dalšími zdlouhavými a nevhodnými technologickými postupy. Ve svém jídelníčku proto dbejme na čerstvost jednotlivých potravin, pokud již konzumujeme denně přemíru vařeného, mysleme na misku čerstvé zeleniny alespoň 2x denně.

Batáty doporučuji při diabetu 1. i 2. typu, celiakii, zrychleném životním stylu, redukci váhy, připravíme-li je tedy dle zásad racionálního stravování, jak si ukážeme níže, dobře je snášejí také pacienti s histaminovou intolerancí. Díky vyššímu množství draslíku doporučuji při srdečně cévních chorobách. Výborné jsou pro děti, díky své jemné konzistenci mohou vhodně doplnit rovněž i geriatrický jídelníček.

Batáty můžeme vařit či péct, vytvořit strukturu hranolek, promísit s troškou himalájské soli, nakrájeným pórkem, umístit na pečicí papír a péct, obdobně jako klasické bramborové hranolky. Pokud nám jejich cena přijde vysoká, nebojme se jimi nahradit alespoň část brambor, klidně i v poměru 50 : 50. Pokrm se stane rázem zajímavějším. Dětem je rozmačkejme na kaši, přidejme trošku tahini, petrželové nati, pokud zbožňují mrkev, klidně jí trošku do kaše přistrouhejme. Jídlo by mělo být radostí, snažme se k němu takto přistupovat, zároveň však naslouchejme sobě samým, neberme stravu jako náplast, kterou zalepíme vše, co nás tady tíží a trápí. Své duši zde vystavějme ten nejlepší možný chrám…

převzato z mého článku na www.celostnimedicina.cz

 

Napsat komentář